Sunday 22 May 2016

Lesson Learnt

Salam YDH Dato/Tuan/Puan

Utk utk berkongsi pengalaman dan sebagai pengajaran.

1) No. Rpt: Bdr Penawar 2169/14 @ SDR 45/14

2) Pengadu: Insp Weddrin bin Mojingkin G/17851 (R/O IPD KOTA TINGGI).

3) Simati: Syed Azlan Nin Bin Syed Mohamed Nur (25thn)

4) IO: ASP Osthman b. Mantaha

5) Fakta kes: Bertindak di atas maklumat berkaitan Sg Renggit rpt 816/14 (19/9/14) @ Sek 148KK, pada 3/11/14 jam 0330hrs, sepasukan polis diketuai Insp Weddrin bin Mojingkin telah membuat serbuan di alamat no 6, Kg Simon, Teluk Ramunia, Sg Rengit, Pengerang, Johor utk menangkap Simati. Semasa tangkapan, telah berlakunya pergelutan. Dalam perjalanan ke IPD Kota Tinggi, oleh krn mendapati simati kelihatan lemah dan pucat, pasukan polis telah bergegas membawa simati ke klinik Bdr Penawar. Namun, sesampai di klinik, Daktor Mohd Mahdzan telah mengesahkan kematian simati. Insp Weddrin telah membuat laporan polis seperti Bdr Penawar Rpt 2169/14.
5) Siasatan polis: IO telah merakam 23 saksi termasuk bapa simati, doktor forensik, orang awam dan pegawai dan anggota polis  yang berkait.

6) Laporan PM:
i) multiple bruises and abbrasions on the body with hand cuff imprint, defensive wounds and offensive wounds in keeping with struggle and restraint during a commotion,
ii) There was underlying chronic heart pathology in keeping with chronic substance abuse. Chronic lung pathology was also appreciated which showed sign of healing;
iii)Gross examination showed heart contusion......in my opinion, during the struggle force was applied across the deceased chest which resulted in a bruised heart. Bruising of the heart over a period of time resulted in irregular heart beat or arrhythmia presented initially as chest pain and difficulty in breathing which eventually led to his demise due to heart attack or cardiac artest; and
vi) CAUSE OF DEATH: Blunt Force Trauma The Chest.

7) Pendapat: siasatan mendapati sebab kematian adalah Blunt Force Trauma to the Chest dan terdapat multiple bruises pada badan simati. Blunt Force trauma to the chest Ini dipercayai disebabkan simati telah terjatuh/terhentak ke atas lantai simen semasa proses tangkapan. Multiple bruises ini didapati konsisten di mana pihak polis telah menggunakan reasonable force utk menangkapnya. Fakta ini disokong dgn simati mempunyai defensive dan offensive wound.

8) Dalam Kejadian ini, SIAP telah menjalankan siasatan dan berpendapat  pihak polis telah mweggunakan kekerasan yang berlebihan dan mencadangkan tuduhan keatas pegawai penangkap yang berkaitan.

9) Terdapat banyak perbincangan telah diadakan dan akhirnya, ketiga tiga pegawai polis ini dituduh dibawah S.304b KK. Dalam kes ini, pihak Johor mendapat sokongan penuh daripada pucuk pimpinan tertinggi PDRM.  Tq.

No comments:

Post a Comment